پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 182224
لزوم توجه به مديريت افکار عمومي
تاریخ انتشار : 1394/04/25 10:01:46
نمایش : 1943
لزوم توجه به افکار عمومي در مسائل مهمي همچون توافق هسته اي اخير مي تواند به مديريت بهتر آن مسئله و بهره برداري بهتر از شرايط موجود و نيز کاهش تهديدات احتمالي کمک شاياني نمايد
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار به نقل از جهانبين نيوز مظاهر توفيقي کارشناس ارشد ارتباطات و رسانه در يادداشتي نوشت:

تناقضات موجود بين آنچه رييس جمهور آمريکا از برنامه تلويزيوني در مورد توافق هسته اي اعلام کرد با آنچه رييس جمهور کشورمان از آن ياد کرد موجب گرديد بسياري از اهل فن نسبت به نتايج عملي توافق هسته اي اندکي بد بين شوند.اگرچه عده اي معتقدند صحبت هاي اوباما کارکردي تبليغاتي داشته و جامعه هدفش را مردم آمريکا و جمهوري خواهان تشکيل مي دهند اما نبايد اين نکته را فراموش کرد که اين مواضع به هر دليل و کارکردي بيانات يک فرد حقوقي تصميم گير بوده که مي تواند بار حقوقي داشته باشد .از طرفي همين توجيه وکارکرد هم براي سخنان رييس جمهور کشورمان قابل تصور است(هرچند که حضور رهبري نظام در بيان مواضع و اتخاذ تصميمات مي تواند تا حدودي تعديل کننده اين بيانات باشد)بر اين اساس وبا توجه به تاکيدات رهبر فرزانه انقلاب در خصوص لزوم نقد منصفانه برخود لازم ديدم به عنوان فردي که اندک تحصيلات و تجربه اي در علوم رسانه و به تبع آن افکار عمومي دارم چند نکته را خطاب به مسئولان ذکر کنم؛

۱- شادي هاي صورت گرفته در شب گذشته صرفنظر از برخي افراط هاي صورت گرفته ،پيامي داشت که نشان از اميدواري مردم به ايجاد تغييرات اصولي و رفع برخي نابساماني مي داد. اين امر البته مسئله اي طبيعي و بديهي بود چرا که دولت تدبير و اميد چند ماهي است که سياست هاي تبليغاتي خود را معطوف به حل مسئله هسته اي به عنوان شاه کليد حل تمامي مشکلات جامعه کرده و حتي "آب خوردن"رانيز منوط به اين امر معرفي کرده است.طبيعي است در چنين شرايطي عموم جامعه نيزچنين تلقي نمايند که توافق هسته اي دروازه ورود به جامعه اي عاري از مشکل باشد، يعني آنچه دولت ماه هاست تبليغ آن را در دستور کار خود قرار داده است .حال اگر مواعد دولتمردان در خصوص حل مسائل و معضلات جامعه با وجود توافق صورت گرفته تحقق يابد ، اين اميدواري در بين ملت تداوم مي يابد ولي اگر وعده هاي داده شده به بهانه هاي مختلف، جامه عمل به خود نپوشد بايد منتظر رفتارهاي متفاوتي از مردم بود که سطحي ترين آن بد بيني به مسئولان و ايجاد بستري مناسب براي تخريب نظام و ناکارامد نشان دادن آن از سوي بيگانگان خواهد بود.

۲-با مسئله افکار عمومي (در چنين مسائل مهمي که جامعه ازآن انتظارات بالايي دارد)بايد با صداقت برخورد کرد. وجود برخي اختلافات در مواضع مسئولين ايراني وآمريکايي خصوصاً در مورد رفع تحريم ها که از ديد افکار عمومي شايد مهمترين مسئله در توافق مذکور باشد، نگراني هايي را در افکارعمومي ايجاد کرده که توافق صورت گرفته همچنان در هاله اي تناقضات بوده و منوط به ايجادشرايط خاص است . اظهار نظر مسئولان ايالات متحده آمريکا در مورد رفع تدريجي تحريم ها و وابسته بودن آن به اقدامات ايران ،تناقضي آشکار با مواضع مسئولين کشورمان دارد که مدعي رفع اين تحريم ها با امضاي توافق هستند.اين دوگانگي در کنار سانسورقسمتي ازصحبت هاي تهديد آميز مسئولين آمريکايي در رسانه هاي داخلي نتيجه اي جزسرگرداني افکار عمومي ، رواج شايعات و روي آوردن مردم به کسب اخبار از رسانه هاي خارجي فارسي زبان نخواهد داشت که نتيجه آن نيزبا توجه سياست رسانه اي غرب از ابتدا مشخص است .

۳-پوشش رسانه اي تمامي ديدگاه هاي مرتبط با توافق صورت گرفته از اموري است که بايد رسانه هاي داخلي و خاصه رسانه ملي به آن توجه ويژه نشان دهند . توجه صرف به مسئله شادي هاي غير متعارف افرادي که به هر بهانه اي اقدام به جشن ، پايکوبي و رفتارهاي ناهنجار مي کنند نبايد منجر به اين گردد که افکار عمومي جهان چنين برداشت نمايد که قاطبه مردم ايران از چنين برداشت سطحي و ابتدايي در برخورد با مسائل کلان برخوردارند .افرادي که در رسانه دستي بر آتش دارند خوب مي دانند که نگرش مخاطبين خصوصاً آنهايي که دسترسي فيزيکي و زنده به يک رويداد ندارند از طريق بيان رسانه ها صورت مي گيرد اين "بازنمايي رسانه اي " بسته به نوع سياست هر رسانه مي تواند شکل هاي مختلفي به خود بگيرد . رسانه هاي داخلي و در راس آنها رسانه ملي بايد تلاش کند با ارائه تمامي ديدگاه هاي موجود در مورد توافق صورت گرفته و برجسته کردن ديدگاه هاي خارج از احساسات جامعه ايراني ، در نشان دادن چهره منطقي و عقل گرا از مردم کشورمان در اذهان عمومي جهانيان وظيفه خود را به خوبي وبه صورت کارشناسي انجام دهند.وگرنه بايد شاهد نشان دادن جامعه ايراني به عنوان جامعه اي ذوق زده ، هيجاني و دور از منطق بر اثر تعميم نارواي رسانه هاي مغرض در جهان باشيم.

۴-در کنار ضرورت هدايت افکار عمومي بايد به مسئله سازماندهي افکار عمومي هم توجه شود. توجه ويژه به افکار عمومي و هدايت و سازماندهي آن در قالب هايي چون سازمان هاي مردم نهاد و ... ضمن دخيل کردن افکار عمومي در تصميم گيري ها و استفاده از نظرات مردم به عنوان صاحبان اصلي کشور، موجب ايجاد يک جريان نظارتي قوي مردمي براي تحقق خواسته ها و مطالبات خود در موضوع توافق مذکور شده و به تعميق همدلي و همزباني دولت و ملت که مدنظر مقام معظم رهبري نيز هست منجر مي گردد. ضمن اينکه تحقق اين مسئله کاهش تخريب هاي صورت گرفته در رسانه هاي خارجي در راستاي ايجاد شکاف بين دولت و مردم را نيز به دنبال خواهد داشت .

۵-مجلس به عنوان خانه ملت ونمايندگان به عنوان برآيند اقشار و قوميت هاي مختلف مي توانند نقشي بي بديل در اين موضوع داشته باشند. مجلس به عنوان چشم بيناي ملت با اختيارات نظارتي که در دست دارد بايد در انتقال صحيح مطالبات به حق مردم به مسئولين و نظارت بر تحقق آنها و جلوگيري از کج روي هاي احتمالي، نقش نمايندگي جامعه را به خوبي ايفا کند . اين امر علاوه بر تقويت نظارت غير مستقيم توده هاي جامعه بر توافق صورت گرفته از طريق نمايندگانشان در مجلس ، موجب هم افزايي اقدامات و تصميمات مسئولان نظام شده و به بهتر شدن نتايج اقدامات کمک شاياني مي کند.

۶-بايد توجه داشت که احساساتي شدن مسئولان در اين برهه زماني و بيان اغراق گونه از تحولات ناشي از توافق هسته اي نتيجه اي جز افزايش غير منطقي مطالبات عمومي به دنبال نخواهد داشت .انتظاراتي که در عمل محقق نشوند نيز نتيجه اي جز ايجاد نارضايتي هاي اجتماعي و بهره برداري هاي تبليغاتي دشمنان ندارند.صحبت هاي آقاي هاشمي رفسنجاني در مراسم افطاري اصحاب فرهنگ و رسانه از اين مقوله است.ترسيم فضايي احساساتي و خيالي از موفقيت مذکور فقط به افزايش انتظارات عمومي منتج مي شود اين درحاليست که فضاي ساختگي مذکور در تضاد علني با مواضع طرف مقابل دارد.نتيجه اينکه در صورت عدم تحقق بسياري از مواعيد مسئولين ،اعتماد عمومي به مسئولين نظام کاهش يافته و در مقابل مواضع طرف مقابل با پذيرش بالاتري در افکار عمومي همراه خواهد شد.

۷-اين نکته را نبايد فراموش کرد که تعدد نظرات وسلايق در خصوص توافق صورت گرفته امري طبيعي است اما بايد به اين امر هم توجه کرد در در زمان حاضر هماهنگي بين دولت، مجلس ، شوراي عالي امنيت ملي و ساير دستگاه هاي مرتبط لازم بوده و به افزايش اعتماد افکار عمومي به مسئولين ختم مي شود . در واقع همدلي و همزباني مسئولان در اين برهه مقدمه تجلي همدلي وهمزباني دولت و ملت خواهد بود.در مقابل عدم هماهنگي مسئولين، به کاهش اعتماد افکار عمومي منجر شده و زمينه لازم را براي جنگ نرم تمام عيار دشمن فراهم مي کند.نمونه اظهارات تفرقه افکنانه را مي توان در سخنان مسعود پزشکيان ،نماينده اصلاح طلب مجلس ،مشاهده کرد مقايسه منتقدين مذاکرات با دشمن ديرينه ملت ايران يعني آمريکا و مصادره کردن توافق صورت گرفته به نفع يک جريان سياسي ،در حال حاضر نتيجه اي جز آب به آسياب دشمن ريختن و ايجاد دودستگي و قطبي کردن جامعه که از سياست هاي اصلي دشمنان است ندارد.

۸-توجه به مديريت افکار عمومي جهان و خصوصاً طرف مقابل در مذاکرات بايد مورد توجه مسئولان باشد . امري که در روز گذشته کمتر از سوي مسولان کشورمان به آن پرداخته شد . در حاليکه مسئولان آمريکايي نظير جان کري با خطاب قرار دادن ملت ايران آنهم با لحني جذاب و دلسوزانه در اين راه گام برداشته اند.کري در سخنان تامل آميزي عنوان نموده که کشورش هيچگاه با ملت ايران نزاعي نداشته و به برکت اين توافق مسائل تغيير خواهد کرد البته وي با زيرکي هرچه تمام تر بعد از اين جملات عنوان مي کند با تعهداتي که ايران پذيرفته و زماني که به آنها عمل کرد تحريمها لغو مي شود.در واقع وي از سويي به جلب افکار عمومي ايران اقدام کرده و با ايجاد بستر مناسب در اذهان عموم ،هرگونه عدم تحقق مفاد توافق را پيشاپيش به عدم همراهي طرف ايراني متوجه کرده است . اين نوع از مواضع نشان ازاهميت افکار عمومي ايرانيان در منظر سياسيون طرف مقابل دارد که نتيجه آن جدا کردن دولت ايران از ملت وايجادنوعي انحراف در افکار عمومي بوده و نوک پيکان توجه افکار عمومي در ايران از دشمني و کارشکني آمريکا به سمت سياست هاي جمهوري اسلامي تغيي مي دهد.

در مجموع بر کليه مسئولين و اصحاب تفکر و انديشه خاصه اهالي رسانه فرض است با نصب العين قراردادن منش رهبري فرزانه انقلاب در حمايت معقول از تيم هسته اي به تقويت جبهه خودي در مقابل طرف مقابل پرداخته و ضمن تشکر از تمامي تلاش هاي صورت گرفته از طرف تلاشگران عرصه ديپلماسي کشوربه مصداق "رحماء بينمهم " عمل نمايند .
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html